Dodane śr., 11/09/2016 - 10:01

W ubiegłym tygodniu w Rydze z udziałem Premierów odbył się z szczyt partnerów Chińskiej inicjatywy "16 +1". W skład grupy członkowskiej wchodzą Estonia, Łotwa, Litwa, Polska, Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Bułgaria, Słowenia, Chorwacja, Serbia, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Albania i Macedonia oraz partner stratefgiczny i inicjator grupy - Chińska Republika Ludowa.

Grupa 16+1 została utworzona kilka lat temu podczas uroczystości na Zamku Królewskim w Warszawie, a jednym z postulatów Chińskiego Premiera Li Keqiang było utworzenie nowego podmiotu w celu finansowania inwestycji z udziałem kapitału chińskiego w krajach Europy Wschodniej i Środkowej .

Nowy fundusz inwestycyjny utworzony przez Chiny na realizację projektów w Europie Środkowej i Wschodniej rozpocznie działalność z kapitałem w wysokości 10 mld euro. Fundusz zarządzany będzie przez Chiński Bank Przemysłowo - Handlowy (ICBC), największy bank w Chinach. Jego potencjał w kolejnych latach  może wzrosnąć do
50 mld euro. Będzie przeznaczony na finansowanie m.in. projektów komunikacyjnych, infrastrukturalnych i w sektorze dóbr konsumpcyjnych. Więcej o postanowieniach Szczytu na stronach Ministerstwa Spraw Zagranicznych Łotwy

Równolegle do spotkań Premierów krajów 16+1, odbył się szereg forów gospodarczych. Uczestniczyli w nich także przedstawiciele Izby Przemysłowo - Handlowej Polska - Azja. Izba otrzymała kolejne zaproszenie na letnie targi "16+1" w Ningbo (mieście decyzją chińskich władz wyspecjalizowanym w relacjach Chiny Europa Środkowo - Wschodnia),
rozpoczynających się 8 czerwca 2017 roku.

W czasie misji gospodarczej Prezesa Izby Janusza Piechocińskiego do Chin, uzgodniono udział polskich
firm w tych targach na preferencyjnych zasadach a także szczególne obszary współpracy. Już wkrótce przedstawimy szczegóły uzgodnień i wykaz biznesowych partnerów dla polskich firm. Zainteresowane firmy prosimy o
kontakt i przesyłanie swojej oferty. Izba pracuje nad przygotowaniem wspólnej wstępnej oferty polskiej przedsiębiorczości, która będzie w Chinach promować firmy i ich produkty od 2017 roku.